Vejledning i brug af parallelundervisningslokalet

Parallelundervisningslokaler er et undervisningslokale installeret med videoudstyr,  projektorer samt interaktive tavler. I et parallelundervisningslokale  kan man via videokonference  tale med, se og via tavlerne interagere med personer i andre lokaler med videokonferenceudtyr.

Hvad kan man bruge dem til og med hvem?

Hvad kan man bruge dem til og med hvem?

Man blandt andet bruge parallelundervisningslokalerne til

  • undervisning  af studerende på flere lokationer
  • forelæsninger for studerende på flere lokationer
  • møder mellem medarbejdere på flere lokationer
  • samarbejde med eksterne parter
  • samarbejde med studerende på andre uddannelsesinstitutioner
  • samarbejde  med  studerende i udlandet
  • forelæsninger med undervisere i udlandet
  • undervisning af medarbejdere

Hvem kan man oprettet forbindelse til fra et parallelundervisningslokale?

  • et eller flere video mødelokaler eller parallelundervisningslokaler internt i Absalon
  • en eller flere eksterne parter med eget videokonferenceudstyr
  • internet eller eksterne parter på egne computere

Hvordan virker det?

Hvordan virker det?

Lidt simplificeret kan videokonference beskrives som at lys og billede transmitteres live mellem de forskellige lokationer. Via de opsatte tavler kan deltagerne se hinanden og tale sammen synkront i tid.

Parallelundervisningslokalerne i Absalon kører på Absalons netværk. Det er et lukket netværk som ingen andre kan se ind i. Når kameraerne er tændt bliver du ikke ”optaget”.  Video og lyd transmitteres kun til det/de lokaler du er forbundet med (dem du har ringet til eller dem der har ringet til dig).

Hjælpen er nær

  • Kontakt Teknologi & Metode hvis du har brug for yderligere undervisning
  • Kontakt Teknologi og Metode hvis du har mere specifikke projekter du har brug for hjælp til  - eller en íde du bare gerne vil diskutere
  • Kontakt din lokale Facility Service-medarbejder hvis  der opstår tekniske problemer undervejs.

Nødvendige færdigheder, så du kan komme igang

Nødvendige færdigheder, så du kan komme igang

1. Tag et kursus

Teknologi og Metode (TEME) udbyder kurser i betjening af parallelundervisningsudstyret. Hvis du gerne senere vil have support fra TEME, forudsætter det, at du har været på et af deres kurser i udstyret.

2. Øv dig

  • Øv dig også alene på de dele, der giver mening alene (kameraføring osv)
  • Øv dig med en kollega eller i et team - lav mindre undervisningsforløb, hvor I kan sparre med hinanden.
  • Leg med udstyret, eksperimenter, det går ikke i stykker
  • Bliv fortrolig med udstyret inden brug.

3. Kom i god tid

   Så du kan nå at tænde udstyret - det tager lidt tid for det at varme op.

Gode råd og tips

Gode råd og tips
  • Kameraene kan justeres. Juster dem  så man kan se deltagerne på den anden lokation
  • Bed evt. deltagerne rykke sammen i midten af lokalet så man kan se dem alle
  • Hvis du har mindre grupper deltagere kan du zoome ind på dem. Det giver en bedre oplevelse.
  • Udstyret er følsomt overfor lys. Hvis  lyset er dårlig skal i eventuelt justere på gardiner eller rullegardiner – eller tænde eller slukke lyset i lokalet. Lysindfaldet er forskelligt afhængigt af vejr og tispunkt på dagen så eksperimenter lidt med hvad der virker bedst.
  • Mikrofonerne i lokalet er meget følsomme så pas på med kaffekopper og skramlende møbler.
  • Brug ”mute knapperne” .Du kan mute både nær og fjernlokationen. Mute under gruppearbejde, i pauser og inden undervisningen går i gang.

Vejledning lavet af Nina Zuidema og Lasse Højer-Pedersen - University College Sjælland - 2013