IT-vejledninger i AbsalonWeb- og videokonference Skype for Business i Absalon (DK)Skype for Business - Ofte stillede spørgsmål (F.A.Q)

Skype for Business - Ofte stillede spørgsmål (F.A.Q)

 DIGITAL har samlet en liste over forskellige spørgsmål vedr. Skype for Business.

Hvad er forskellen på almindelig Skype og Skype for Business?

Skype og Skype for Business har flere ting til fælles, men de to versioner fungerer dog lidt forskelligt, funktioner er tilgængelige. Her er en oversigt over nogle af de vigtigste forskelle.

Skype er velegnet til privat brug og fungerer godt til mindre organisationer. Skype har ingen mulighed for integration med Office-pakken.

Skype for Business (S4B) er velegnet til større virksomheder (som f.eks. Professionshøjskolen Absalon) og du kan tilføje flere personer til onlinemøder. Derudover giver S4B dig en professionel brugerflade og sikkerhed, hvori du kan administrere medarbejder konti og samt integrere den med dine Office-apps.


Skype Skype for Business
Online mødedeltagere
Op til 20 personer
Op til 250 personer
Integration med Office-apps
Adskilt fra Office
Fuldt integreret i Office 365, Outlook og SharePoint
Sikkerhed og tilladelser
Krypteret Krypteret, men med stærkere godkendelse og professionel og sikkerhed
Opsætning af mødelokaler
Begrænset Avanceret konfiguration
Konti Du kan oprette din egen konto
Du logger på med din arbejds-konto (mail og adgangskode)
Anbefalet brug
Privat brug Arbejde
Pris Gratis Gratis (m. Absalon brugernavn og adgangskode)
Hvordan sikrer jeg mig imod forstyrrende Skype-beskeder under min præsentation?

I samme øjeblik din Outlook kalender registrerer, at du har startet et nyt møde, sættes Skype for Business status automatisk til "OPTAGET". Skype for Business ikonet i bundlinien markeres i stedet for en grøn cirkel nu med et rødt udråbstegn.

Når status er optaget, betyder det imidlertid at du fortsat kan modtage beskeder fra dine kontakter. Såfremt du ønsker at blokere for samtlige beskeder, skal du højreklikke på Skype for Busines ikonet i bundlinien og sætte status til "Vil ikke forstyrres".

En alternativ måde er at åbne Skype for Business og sætte status til "Vil ikke forstyrres".

Hvor mange kan koble sig på Skype for Business?

250 brugere kan samtidig koble sig på Skype for Business med video og lyd. Gallerivisninger af brugerne er dog begrænset til de fem senest aktive brugere inkl. din egen kameravisning - dvs. de fem personer, der sidst har bidraget til videokonferencen med lyd.

Kan jeg fra Skype for Business linke til almindelige Skype brugere?

Du har mulighed for at søge efter såvel Absalon brugere (via enten fuldt navn eller Absalon emailadresse) samt almindelige Skypebrugere.

Samme funktion fungerer fra almindelig Skype til Skype for Business, hvor almindelige Skypebrugere (f.eks. studerende) kan koble sig til Absalons Skype for Business brugere via Absalon emailen som brugernavn.

Kan jeg dele min skærm fra Skype for Business med almindelige Skype brugere?

Det er pt. ikke muligt at dele sin skærm fra Skype for Business med almindelige Skype brugere.

Såfremt det er et krav, at man ønsker at dele skærm med en almindelig Skype bruger, anbefaler vi følgende alternative løsninger:

  • Anvend almindelig Skype til deling af skærm med anden ordinær Skype bruger.
  • Anvend online-værktøjet Appear In til deling af skærmindhold med anden bruger.
Kan Skype for Business starte minimeret, når Windows starter?

For at sikre at Skype for Business starter minimeret, når Windows starter, skal man :

  1. Åbne Indstillinger (1) i Skype for Business
  2. Vælg fanen Personlig (2)
  3. Fjerne et "flueben" i feltet "Start appen i forgrunden" (3).

Tryk tilsidst "OK" og Skype for Business vil næste gang du starter Windows starte minimerer og automatisk køre i baggrunden. Den sørger samtidig for at holde din status opdateret i Outlook, således at andre brugere kan se, hvorvidt du er ledig, opdateret, eller ikke ønsker nogen form for kontakt ("Vil ikke forstyrres").

Kan jeg kontakte andre Absalon studerende i Skype for Business?

Alle Skype for Business brugere (deriblandt Absalons studerende, lærere og administrative personale) kan kontakte hinanden igennem systemet.

Derudover kan man kontakte eksterne Skype for Business brugere.

Jeg kan ikke finde min Skype knap i Outlook kalenderen (MAC)

På en Mac computer er Skype for Business knappen integreret lidt anderledes med Microsoft Outlook.

I stedet for at finde knappen Skype-møde direkte under Kalendervisningen, skal man gøre følgende:

  1. Opret et møde
  2. Under oprettelsen af Outlookmødet finder du knappen "Online møde" (Macs tekst for Skype for Business) i menubjælken. Tryk på den, og Skype for Business bliver koblet på dit kalendermøde.
Jeg kan ikke finde min Skype knap i Outlook kalenderen (Windows)

 

Efter du har installeret Skype for Business tilføjelsesprogrammet til Office 2016 i Microsoft Outlook, kan det være, at Skype mødekontrollen ikke vises i værktøjslinien i kalenderaftalen i Outlook.

For at løse dette skal du aktivere Skype møde tilføjelsesprogrammet for Microsoft Office 2016 i Outlook.

  • Start Outlook.
  • Under Filer i menuen skal du vælge Indstillinger.
  • Klik derefter Tilføjelsesprogrammer.
  • Nederst i Tilføjelsesprogramvinduet skal du klikke på Udfør.
  • I det nye vindue scroll ned til programmet Skype Meeting Add-in og sæt et flag i venstre side ud for programmet.
  • Tryk derefter OK og når du går tilbage til din Outlookkallender kan du finde knappen Nyt Skype-møde, der giver dig mulighed for at oprette et Skype for Business-møde i din Outlook kalender.

Yderligere spørgsmål kan søges i DIGITALs  Skype for Business vejledninger:

Hvis du har yderligere spørgsmål, så kontakt vores Helpdesk - 72481111 eller 1111@pha.dk