IT-vejledninger i AbsalonFronter og Google appsFronter (Avanceret) Værktøjer og funktioner i FronterLav og aktiver links i Fronters venstre menu, fx til Adobe Connect og andre ressourcer

Lav og aktiver links i Fronters venstre menu, fx til Adobe Connect og andre ressourcer

På flere uddannelser linker man til eksterne ressourcer/værktøjer, som fx Adobe Connect. Fremgangsmåden er stort set den samme. I vejledningen skal vi se på hvordan dette gøres.

Her tages der udgangspunkt i dels hvordan man opretter link til værktøjet Adobe Connect, dels hvordan man sætter linket korrekt op.

NB: Hvis du allerede har links i venstre menu (fx til undervisningsplan) som blot skal aktiveres, skal du scrolle ned til afsnittet længere nede på denne side der hedder "Aktiver links i venstre menu korrekt".

1. Det første du skal gøre et at gå ind i Fronters "Rum" værktøj. Rum kan også være navngivet anderledes, som vist her, men ikonet i Fronter vil altid være det samme.

2. Derefter skal du gå ind i "Vælg" oppe til højre,

3. og derefter vælg "Tilpas værktøj".

4. Hvis du skal lave et link til Adobe Connect, skal du nu vælge "Nyt Værktøj" fordi Adobe Connect ikke er et Fronter integreret værktøj.

(Hvis du i stedet vil lave et link til et Fronter integreret værktøj som fx en aflevering, findes dette værktøj (se billede med rødt), dette skal du blot sætte flueben i.)

5. Vælg herefter "Egendefineret knap".

Herefter får du nedenstående vindue vist.
Du skal som minimum udfylde felterne: 'Titel' (1) & 'URL' (2)

Titel er det navn der vil fremgå i venstre-menuen, og URL-adressen er det link brugeren bliver taget hen til.

6. Tryk "Gem" når du har udfyldt felterne.


Knappen "Adobe Connect" er nu kommet frem i venstre menuen.

Du skal nu gentage trin 1-3 som beskrevet ovenfor.


Du får nu en liste med de værktøjer der i forvejen er linket til i venstre menuen. Se værktøjer markeret ved den røde kasse. Disse ressourcer/værktøjer skal vi nu gøre aktive. Det gør du på følgende måde:

7. Vælg Adobe Connect som værktøj

8. Sørg for værktøjet (her Adobe Connect) er korrekt navngivet

9. Indsæt nu din nye URL-adresse (altså linket) ind. Det vil sige det link du i forvejen har oprettet fra dit Adobe Connect rum.

10. Sørg for at værktøjet er synlig for: Læse, skrive, slette og ejer, hvis dine studerende skal kunne se værktøjet i venstre menuen.

NB: Hvis du vil tilføje et værktøj som de studerende IKKE skal kunne se, vælg da "skrive" fra.

11. Sæt flueben i "Åben i nyt vindue" - ellers kan linket ikke virke i Fronter.

12. Tryk nu på "Gem" og linket i venstre menuen vil nu være aktivt.